Vuosittainen radiomainoskilpailu Kaiku erottelee jyvät akanoista ja esittelee koronavuoden parhaat radiomainokset. RadioMedia ry:n järjestämä kilpailu on nyt edennyt shortlista-vaiheeseen ja tuomaristo on valinnut kahdeksan kategorian parhaat työt. Voittajat palkitaan virtuaalisessa KaikuGaalassa maaliskuun 25. päivä.
Monien tutkimusten mukaan radio on säilyttänyt koronavuoden aikana roolinsa suomalaisten arjen rytmittäjänä ja luotettuna seuralaisena. Finnpanelin vuosittaiset kuunteluluvut kertovat, että kuuntelu on siirtynyt viime vuoden aikana autoista koteihin, kun ihmiset ovat siirtyneet etätöihin.
Radiomainonnan sisältöjä koronavuosi ei heikentänyt – shortlistalla on jälleen ansiokkaita töitä ja uutena kategoriana tänä vuonna on mukana Yritysvastuu. Kaikun tuomariston päätöksenteossa korostuu hyvän sisällön lisäksi se, miten mainonta vaikuttaa kuulijoihin positiivisuuden kautta.
”Takana on poikkeuksellinen vuosi, joka haastoi niin kuulijat, radiomainonnan ammattilaiset kuin mainostajatkin. Radiokuuntelijoiden korvat kääntyivät vahvasti ”kotiasentoon”, mutta kotikutoisuus on kaukana mainonnasta”, kommentoi kilpailun päätuomari Katariina Uljas-Ahl, Chief Business Officer / Digital, Dagmar ja jatkaa: ”Oli korona tai ei, radiomainonnan Kaiku-kilpailuun ilmoitettiin tänäkin vuonna monipuolinen kattaus, joskin kappalemääräisesti hieman vähemmän kuin aikaisemmin, suomalaisen radiomainonnan helmiä. Kilpailuun ilmoitetuissa radiomainoksissa, täsmäiskuspoteissa ja mainossarjoissa korostuvat tarinallisuus ja oivaltavat dialogit. Erottautuminen, toimiva kokonaisuus ja ripaus rakkautta radiomainontaan erottaa voittajat kanssakilpailijoista”.
Kahdeksan työkategorian voittajien lisäksi RadioGaalassa palkitaan kilpailun Grand Prix, Vuoden tuotantoyhtiö, Vuoden mainostoimisto ja Vuoden mediatoimisto.
Vuoden 2020 Kaiku-radiomainoskilpailun tuomaristo:
Päätuomari: Katariina Uljas-Ahl, Chief Business Officer / Digital, Dagmar
Henna Aapola, Senior Creative, Wörks
Kimmo Tupala, Director, Marketing & Communications, Suomen UNICEF
Sanna Kaartinaho, Head of Client Group, SEK
Jari Härkönen, Production Manager, Bauer Media
Leena Komulainen, Executive Director, IVALO Creative Agency
Roberto Rodriguez, tuottaja, Yle
Erno Reinikainen, Creative Director and Partner, TBWA\Helsinki
Kimmo Saarelainen, äänituottaja, Nelonen Media
Mikael Nemeschansky, Creative Director, hasan & partners
Heidi Jungar, Insight, Brand and Content Director, Kesko
Jarkko Vepsäläinen, Vice President, Creative, Avidly
Anne Larilahti, vastuullisuusjohtaja, Finnair / hallituksen puheenjohtaja, FIBS
Arto Sivonen, Creative Director & Partner, Måndag
Shortlistoille valikoituivat seuraavat työt:
Tuotteet:
Dagsmark – Dagsmark Petfood Oy
Kehittää mieltä – Aku Ankka, Sanoma
Lidlin Satukausi – LIDL
Palvelut:
Autohuollon ensitesti – Euromaster
Lounas, jolla lähtee nälkä ja janokin – Kotipizza
Taksitolpan suruliputus – 02 Taksi
Yhteiskunnallinen:
Levon hetki nyt lyö – Pelastusarmeija
Luo uusi rutiini – Liikenneturva
Yksinäisyys ei ole kaikille poikkeustila – HelsinkiMissio
Musa & jingle:
DNA Brand Music – DNA
Kesälaif – Lidl
Puuilo, Morjensta pöytään – Puuilo
Paikallinen:
HIFK: Sehän nähdään! – HIFK
Lausu miten lausut – Sue Ellen, Muru Dining
Zuge muutti maalle – Rauman Lämpökartano
Yrityskuva:
Markku ja Johannes syntyvät uudelleen – Pohjola Vakuutus
Nyt ois Wörksiä tarjolla – Wörks
Sulukala – Nosturiliike Sulkala Oy
Teho:
Edenred Delicard – Edenred
Puuilo, Morjensta pöytään – Puuilo
Yritysvastuu
Maanmuuttajat – Tradeka
Pää pinnalla – Santander
Vapaan lehmän haastattelu – Juustoportti
Lisää tietoa shortlistan töistä ja virtuaaliseen KaikuGaalaan osallistumisesta löytyy osoitteesta kaikukilpailu.fi
Lisätietoja antavat:
Stefan Möller, Toimitusjohtaja, RadioMedia ry
stefan.moller@radiomedia.fi, 0400 508 877
Inka Luomanmäki
Projektipäällikkö, RadioMedia ry,
inka.luomanmaki@radiomedia.fi, 040 1657010