Suomen suurin radiomainoskilpailu, Kaiku, käynnistyy tänään 1.11.2018. RadioMedia ry:n vuosittain järjestämän Kaikun tavoitteena on lisätä suomalaisen äänimainonnan arvostusta ja kohottaa sen laatua. Erityistä huomiota kiinnitetään tänä vuonna Teho- ja Integroitu -kategorioihin, joissa arvioidaan kampanjan tuloksellisuutta sekä monikanavaista toteutusta.
RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller kertoo radiolla menevän mediana ennätyksellisen hyvin. Radiomainonta on jatkanut kasvuaan vuodesta 2014 asti ja mainostajat arvostavat radion tehokkuutta mainonnan alustana.
“Radiolla on muita medioita tehostava vaikutus ja se tavoittaa kuulijat silloinkin, kun muut mediat eivät, eli päiväsaikaan. Radiolla on oma paikkansa kuluttajien arjessa, ja laadukkaassa monikanavaisessa kampanjassa sen erityispiirteet on osattu ottaa huomioon jo suunnitteluvaiheessa.”
Möller kertoo tarinallisuuden ja laadukkaan sisällön korostuvan tämän päivän radiomainostrendeissä: mainos ei saa katkaista muuten hyvää kuuntelukokemusta.
“Kuulijat haluavat mainoksen olevan mielenkiintoinen tarina tai audiosisältö, joka on luonteva jatko siihen, mitä ohjelmassa on kuultu. Myös musiikillisia elementtejä otetaan yhä enemmän käyttöön monologin ja dialogin rinnalle.”
Teho-kategoriassa tuloksellisuus palkitaan
Kaiku-radiomainoskilpailua uudistettiin kaksi vuotta sitten, jolloin kilpailuun lisättiin mainoksen tehokkuutta arvioiva Teho-kategoria. Viime vuonna kategorian voiton nappasi Vapon Tiedätkö, mikä on pelletti -kampanja, jonka avulla lanseerattiin Vapon verkkokauppa sekä paremman palvelun pelletit. Vapon biopolttoaineiden johtaja Heikki Heiskanen kertoo mainosten ohjanneen toivottua kohderyhmää sivuille erittäin hyvin ja mainosten ROI:n olleen erinomaisella tasolla.
”Tehokkuus on mainonnassa juuri se lisäarvo, josta yritykset ovat valmiita maksamaan. Tästä syystä Teho-kategorian voittopalkinto oli meille kaikkein mieluisin”, sanoo Heiskanen.
Kaiku-radiomainoskilpailuun voivat osallistua kaikki pääosin Suomessa tuotetut radiomainokset ja radiomainossarjat, jotka on ensiesitetty vähintään yhdellä kotimaisella radiokanavalla 1.12.2017 – 30.11.2018 välisenä aikana. Kilpailukategorioita on kahdeksan, ja ne ovat nimeltään Tuotteet, Palvelut, Yrityskuva, Musa / jingle, Yhteiskunnallinen, Paikallinen, Teho ja Integroitu.
Kilpailussa arvioidaan kategoriasta riippuen luovaa toteutusta, kampanjan tehokkuutta tai radion vahvuuksien ymmärtämistä kampanjakokonaisuudessa. Vuosittain vaihtuva tuomaristo muodostuu media- ja kulttuurialan vaikuttajista. Päätuomarina toimii Tommi Laiho Folk Finlandista.
Kaikuun voi ilmoittaa töitä 13.12.2018 saakka. Kaikun voittajat palkitaan RadioGaalassa Messukeskuksessa perjantaina 22.3.2019.
Ilmoita töitä Kaiku-radiomainoskilpailuun, Kaikun kampanjasivu >>
Lisätiedot:
Stefan Möller
Toimitusjohtaja, RadioMedia ry
stefan.moller@radiomedia.fi, 0400 508 877
Inka Luomanmäki
Projektipäällikkö, RadioMedia ry
inka.luomanmaki@radiomedia.fi, 040 1657010
RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. RadioMedia järjestää alan tärkeimmät kilpailut ja tapahtumat, kuten RadioGaalan. Vuosi 2017 oli radiomainonnan neljäs perättäinen ennätysvuosi. Kasvua kertyi 3,9% ja radiomainontaa ostettiin 63,5 miljoonalla eurolla. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,7 miljoonaa suomalaista. Lisätietoja: www.radiomedia.fi