Kaiku-audiomainonnan kilpailun shortlista on julkistettu tänään. Tuomaristo nosti esiin töiden poikkeuksellisen korkean tason, mikä kertoo alan vahvasta kehityksestä ja suuntautumisesta yhä laadukkaampaan audiomainontaan. Kilpailun parhaat audiomainokset palkitaan KaikuGaalassa Helsingissä 19.3.2025.
Kaiku on Suomen merkittävin audiomainonnan kilpailu, jossa palkitaan luovat, korkeatasoiset ja mieleen jäävät audiomainokset, jotka erottuvat ja viestivät tehokkaasti muun muassa tuotteista, palveluista, brändeistä tai yhteiskunnallisista aiheista.
Tänä vuonna kilpailun yhdeksään kategoriaan ilmoitettiin 149 ehdokasta, joista 26 valikoitui shortlistalle. Lisäksi viime vuonna lanseeratussa Korvamato-kategoriassa kilpailee kolme ehdokasta. Tämä kategoria eroaa muista siten, että siihen ei erikseen ilmoitettu ehdokkaita, vaan tuomaristo sai ehdottaa suosikkejaan ja valitsi voittajan tuomaroinnin yhteydessä.
Tuomaristo vaikuttui kilpailutöiden tasosta
Kilpailua arvioi 16-henkinen tuomaristo, jonka puheenjohtajana toimi Sherpan toimitusjohtaja Elina Bono. Tuomaristo kiitteli tämän vuoden kilpailutöiden korkeaa laatua ja monipuolisuutta.
”Kilpailun audiomainoksissa laatu nousi erityisesti esiin. Taso oli poikkeuksellisen korkea, ja tyylilajit vaihtelivat minimalistisen tyylikkäistä hersyvään huumoriin. Musiikillinen huippuosaaminen erottui edukseen – vanhoja säveliä päivitettiin ja uusia luotiin rohkeasti”, kertoo Bono.
”Hyvä audiomainos on oivaltava ja perustuu vahvaan ideaan. Nerokas käsikirjoitus, laadukas audiosuunnittelu ja vahvat ääninäyttelijäsuoritukset ovat avainasemassa. Tämän vuoden kilpailu osoitti, että yhä useampi mainostaja uskaltaa panostaa audiokonsepteihin ja hyödyntää audion mahdollisuuksia täysimääräisesti. Äänen voima herättää tunteita ja luo mielikuvia tavalla, joka jää kuulijan mieleen. Kilpailun korkea taso osoittaa, että ala on menossa oikeaan suuntaan”, Bono jatkaa.
KaikuGaalassa palkitaan alan parhaat
KaikuGaalassa keskiviikkona 19. maaliskuuta 2025 Valkoisessa Salissa Helsingissä palkitaan vuoden parhaat audiomainokset sekä vuoden ääninäyttelijä, radiomainostaja, mainostoimisto, tuotantoyhtiö ja vuoden korvamato.
Kaiku-audiomainonnan kilpailun tuomaristo:
Päätuomari:
Elina Bono, toimitusjohtaja, Sherpa
Annika Räihä, Strategist, Sunday Brunch Company Oy
Anssi Järvinen, Brand Therapist, Oy Anssi Järvinen Ab
Heli Roiha, Creative Director, SEK
Helmi Korpinen, Creative Director RYHMÄ Creative Agency
Janne Vahvaselkä, Creative Lead, Avidly
Jarkko Vepsäläinen, Marketing Director, Gallant Finland
Joni Hartikainen, tuottaja, CEO, RäminäMedia
Jussi Pekkala, Head of Brand, Foodello – Fiksuruoka
Laura Mertano, Client Group Director & Deputy Managing Director, Bob The Robot
Laura Paikkari, Executive Creative Director, TBWA\Helsinki
Manne Railo, tuottaja, Nanoverse
Maria Nymander, Viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö, Berner
Markku Mäkelä, Film & Media Composer
Marko Airamaa, Advisor, Infine
Usko Manninen, Head of Digital Marketing, Santander
Kaiku-audiomainonnan kilpailun shortlista:
Kuuntele ehdokkaat Kaiku-kilpailun sivuilla >>
Audiokonsepti
- Kiinteistömaailma – 500 välittäjää yhden hinnalla Kiinteistömaailma – Bob the Robot / NoA – Vild Factory – NØRR3
- Lidlin kesäbiisit Lidl Suomi – Folk Finland – Miracle Sound ja Humina – dentsu Finland ja Virta UM
- Se nyt vaan on tyhmää Gigantti – SEK – Miracle Sound – dentsu Finland
Mainosmusiikki
- Anna Puu – Oikotiä feat. Timo Jutila Schibsted Suomi – Make it Simple – James Post
- Se nyt vaan on tyhmää Gigantti – SEK – Miracle Sound – dentsu Finland
- Sininen Hetki Fazer – SEK – Warner Music Finland ja VILD – Dagmar
Paikallinen
- Mestari-sarja – Herttoniemen avajaiset TOOLS – Folk Finland – Nanoverse – OMD
- Niämisellä on asiaa Tampereen Aikuiskoulutuskeskus – Make it Simple – Soundart
- Vasen vastaan Oikea Oikea Konekauppa – Nitro – Nitro Film
Palvelut
- Pessimisti, optimisti ja saletisti – sarja SOK – Make it Simple – Nanoverse – OMD Finland
- Taputusasiantuntija Klaus Clap Longitours – Folk Finland – Nanoverse – Virta UM
- Tuska 2024 – alkukirjaimet Tuska Festival Oy – BAD Agency – BAD Agency
- Yölinjalla Pekka Pöllö Radio Suomipop – Sanoma Media Finland
Teho
- Arki rullaa Beely – Ivalo Creative – Ivalo Visions – Virta UM
Tuotteet
- Ota järki käteen – mutta älä jälkikäteen LähiTapiola – Bananas Dulce – Humina – Dagmar
- Piiiiiiiiiiitkä kuin mainoskatko Atria Wilhelm – TBWA\Helsinki – Sanoma Media Finland – Wavemaker ja GroupM
- Pääsiäisen operetit Lidl Suomi – Folk Finland – Miracle Sound – dentsu Finland
- Saludo Citykahvit – Samaa Saludoa eri paketissa Meira Oy – hasan & partners – Soundart – ToinenPHD
Yhteiskunnallinen
- Kriisipuhelin Mieli ry – Kaski Creative Agency – Hot Spot
- Palkkaa kokemusta -sarja (Charles Darwin, Marie Curie, Michelangelo) Akava ry – Miltton – Humina
- Seis valitusvirret – Työ tekee hyvää sinulle ja Suomelle Suomalainen työ – Pentagon Design & ALL CAPS – Soundart
Yrityskuva
- Se nyt vaan on tyhmää Gigantti – SEK – Miracle Sound – dentsu Finland
- Sininen Hetki Fazer – SEK – Warner Music Finland ja VILD – Dagmar
- Vasen vastaan Oikea Oikea Konekauppa – Nitro – Nitro Film
Yritysvastuu
- Liike on lääke Kesko Oyj/K-ryhmä – K-Content ja Ääri – El Camino
- Vaatteita yrityksille, joissa ei nakupelleillä Natua Organic Branding Oy – Järvinen | Toriseva | Kollektiivi – Miracle Sound
Korvamato
- A-a-a-arla Arla – Accenture Song – Directors Guild – Initiative
- Liike on lääke Kesko Oyj/K-ryhmä – K-Content ja Ääri – El Camino
- Se nyt vaan on tyhmää Gigantti – SEK – Miracle Sound – dentsu Finland
Lue lisää Kaiku-audiomainonnan kilpailusta >>
Lisätietoja
