Suomen ainoan audiomainonnan kilpailun voittajat julkistettiin KaikuGaalassa. Yhteiskunnallinen-kategorian voittaja Nollalinjan Silent night, violent night sai myös kilpailun Grand Prix -palkinnon. Vuoden mainostajan tittelin pokkasi OP Ryhmä ja uuden Vuoden korvamato -erikoispalkinnon vei Todella HK.
Tämän vuoden Kaiku-kilpailun ehdokasmäärä kasvoi edellisvuosista ja nyt kisan yhdeksään kategoriaan ilmoitettiin yhteensä 159 audiomainosta, joista ammattilaisraati valitsi vuoden voittajat. Kategorioiden voittajien lisäksi KaikuGaalassa palkittiin myös vuoden ääninäyttelijä Ushma Olava, vuoden radiomainostaja OP Ryhmä, vuoden mediatoimisto Virta UM, vuoden mainostoimisto Folk Finland ja vuoden tuotantoyhtiö Miracle Sound.
Kaikun Grand Prix -palkinto myönnettiin tänä vuonna Yhteiskunnallinen-kategorian voittajalle, Nollalinjan Silent night, violent night -mainokselle, jonka idea oli tuomariston mukaan poikkeuksellinen.
”Kilpailun Grand Prix’ksi valittu työ nousi kaikilla mittareilla katsottuna voittajaksi: niin idealtaan, käsikirjoitukseltaan kuin tuotannoltaan. Voittajatyössä ei hurskastella yhteiskunnallisella aiheella vaan spotti hätkähdyttää, puhuttelee ja herättää tunteita. Vahva äänimaailma ja laadukas käsikirjoitus tukevat viestiä. Mainos on vaikuttava draamankaareltaan ja rytmitykseltään, ja samaan aikaan hieno esimerkki siitä, kuinka mieleenpainuvan tunnereaktion kuulijalle voi saada audion keinoin. Voittajassa on jotakin ennenkuulumatonta, se pysäyttää ja tekee suuren vaikutuksen.”, Kaikun tuomaristo totesi perusteluissaan.
”Jokaisen palkitun työn tilaajilla ja tekijöillä on syytä taputella itseään olkapäille”, kommentoi tuomariston puheenjohtaja, kirjailija, copywriter ja ohjaaja Markku Rönkkö. ”Kaikki kilpailijat ovat luoneet kuulokuvia, jotka vievät mukanaan, vaativat tulkitsemaan ja saavat aikaan halutun reaktion, synnyttäneet omintakeista, unohtumatonta ja uutta.”
Kaiku-audiokilpailun voittajat:
Audiokonsepti:
En. Tuun. (Puuilo-myymäläketju) – Puuilo Oyj / Filmo Oy / GroupM Finland Oy
Mainosmusiikki:
Todella HK (HK) – HKScan / SEK / Volume Productions Helsinki Oy / Dagmar
Paikallinen:
Aidosti Merellinen (Virpiniemi Golf) – Virpiniemi Golf Oy / Miracle Sound Oulu Oy
Palvelut:
Supla Soittelijat (Supla) – Nelonen Media Oy / 358 / Sanoma Media Finland Oy
Teho:
Black Week (Vapaa-ajan ja urheilun vaatteet sekä välineet) – Budget Sport / Heku-ryhmä / Toast Post Production Oy / Dentsu
Tuotteet:
Puuilo (Puuilo Oyj myymäläketjun tuotteet) – Puuilo Oyj / Filmo Oy / GroupM Finland Oy
Yhteiskunnallinen:
Silent night, violent night (Nollalinjan auttava puhelin) – TBWA\Helsinki / Elokuvaääniyhtiö Humina
Yrityskuva:
Hetki Särkisalon saaristossa (Saaren Taika -brändi) – Saaren Taika / Bauer Media Oy
Yritysvastuu:
514 kiloa (ruokahävikin vähentäminen) – Fiksuruoka / Fiksuruoka-inhouse / Miracle Sound Oy
Vuoden korvamato:
Todella HK (HK) – HKScan / SEK / Volume Productions Helsinki Oy / Dagmar
Vuoden ääninäyttelijä: Ushma Olava
Vuoden radiomainostaja: OP Ryhmä
Vuoden mediatoimisto: Virta UM
Vuoden mainostoimisto: Folk Finland
Vuoden tuotantoyhtiö: Miracle Sound
Grand Prix: Silent night, violent night (Nollalinjan auttava puhelin) – TBWA\Helsinki / Elokuvaääniyhtiö Humina