Euroopan kaupallisten radioiden liitto (AER) on julkaissut kannanottonsa Digital Fairness Act -asetukseen. Liiton mukaan tulevan EU-lainsäädännön on turvattava reilu kilpailu ja radion asema globaalien teknologiayritysten hallitsemassa digitaalisessa mediaympäristössä.
Kaupallinen radio tarjoaa maksuttomia, luotettavia ja monipuolisia sisältöjä, mutta sen taloudellinen perusta on mainonnassa. AER varoittaa, että liiallinen mainontaa koskeva sääntely tai digitaalisten portinvartijoiden, kuten suurten teknologiayhtiöiden ja virtuaaliavustajien, valta voi heikentää radion toimintaedellytyksiä ja kuluttajien valinnanvapautta.
AER painottaa, että Digital Fairness Actin tulee kohdistaa tiukemmat velvoitteet suuriin teknologia-alustoihin ja kevyemmät mediatoimijoihin, joita jo valvotaan tarkasti. Lisäksi liitto korostaa radion löydettävyyden ja saavutettavuuden turvaamista kaikilla alustoilla sekä erityisesti autoissa ja älykaiuttimissa.
Johdonmukaisuus muiden EU-säädösten, kuten Media Freedom Actin ja Digital Markets Actin, kanssa on AER:n mukaan välttämätöntä, jotta kuluttajansuoja, kilpailu ja mediapluralismi voivat vahvistaa toisiaan.
AER:n alkuperäinen kannanotto Digital Fairness Act -asetukseen on luettavissa AER:n sivuilta.