Eduskunnan sivistysvaliokunta käsittelee parhaillaan esitystä, joka tähtää alkoholimainonnan rajoittamiseen. Esitetyt muutokset tulisivat voimaan 1.1.2015.
RadioMedia pitää esitystä sen tavoitteeseen nähden kohtuuttomana. Lain tavoitteena on lasten ja nuorten suojeleminen, mikä olisi pitänyt huomioida paremmin lain valmistelussa. Radio tavoittaa nuorista 10 prosenttia samaan aikaan kun netti tavoittaa 45 ja televisio lähes 35 prosenttia. Nuoret eivät myöskään itse koe törmäävänsä alkoholimainontaan radiossa. Eniten alkoholimainontaa he kohtaavat televisiossa ja kaupoissa. Tätä ei huomioida esityksessä. Radiolle esitetään tiukkaa kieltoa, joka kieltäisi alkoholimainonnan radiossa kokonaan klo 7-22.
Koko lausunto on luettavissa täältä.
Lisätietoja: edunvalvontapäällikkö Johanna Halkola, johanna.halkola@radiomedia.fi
1 TNS Atlas Q1, 2012. 15–24-vuotiaat.
2 TNS Gallupin toteuttama selvitys vuonna 2009.