Case: Asuntosäätiö kotiutui radioon

Case Asuntosäätiö – Asuntosäätiö kotiutui radioon

Kun elämä muuttuu – suunnitellusti tai yllättäen – kodin merkitys korostuu. Asuntosäätiön asumisoikeuskoti on turvallinen valinta läpi elämän, myös epävarmoina aikoina. Asuntosäätiön mainonnan palettia laajennettiin ja viestintä vietiin radioon.

Asuntosäätiö kotiutui radioon

Asuntosäätiön ja asumisoikeusasumisen tunnettuudessa haluttiin vuonna 2023 ottaa reipas askel eteenpäin. Asumiseen ja kotiin liittyy tunteita, jotka yhdistävät meitä kaikkia. Etenkin elämän käännekohdissa tehdään isoja valintoja myös asumisen ja kodin suhteen – osa järjellä, mutta paljon myös tunteella.

Asuntosäätiön mainonnan palettia päätettiin laajentaa ja testata valtakunnallisesti tavoittavaa mainonnan muotoa, radiota. Radio on myös erinomainen media, kun halutaan välittää tunnetta. Yhdessä SEK ja Radiomedia rakensivat Asuntosäätiölle vaikuttavan kampanjakokonaisuuden.

Tunnetta ja faktoja audion keinoin

Kampanjan konsepti ja luova toteutus asettuivat luontevasti elämän käännekohtia kuvaavan tarinan ympärille. Tavoitteena oli nostaa Asuntosäätiö ja asumisoikeusasuminen esiin turvallisena, joustavana ja kohtuuhintaisena asumismuotona vuokra- ja omistusasumisen rinnalla. Kampanjan pääkohderyhmä olivat 25–54-vuotiaat.

Tarinallinen Läpi elämän -spotti kuljettaa kuulijan läpi elämän ja sen erilaisten käännekohtien. Samaistuttavat tilanteet pysäyttävät ja erottuvat tarinan äärelle. Lyhyemmät spotit kertovat asumisoikeusasumisen ainutlaatuisista eduista ja ohjaavat löytämään Asuntosäätiön kodin – joka kestää läpi elämän.

Viesti kantoi yli odotusten

Kampanja on kuulunut kaupallisilla radiokanavilla koko Suomessa keväästä 2023 lähtien. Kampanjamittauksissa tulokset ovat ylittäneet odotukset kaikilla mittareilla ja kohderyhmiltä on saatu erityistä kiitosta mainonnan luovasta ideasta ja toteutuksesta. Onnistuneen kokeilun myötä radiosta tuli kiinteä osa Asuntosäätiön mainonnan palettia.

  • Asuntosäätiön spontaani tunnettuus on kasvanut kohderyhmän keskuudessa 24 %.
  • Asuntosäätiö.fi-sivuston kävijämäärä kasvoi ensimmäisen kampanjan aikana 31,2 %.
  • Nuorista peräti 60 % kertoi mainoksen herättäneen kiinnostusta asumisoikeusasumista kohtaan.

”Koti on tunneasia, joten tunteiden välittäminen on keskiössä viestiessämme kohtuuhintaisesta asumisesta. Radio on osoittautunut Asuntosäätiölle parhaaksi mediaksi kasvattaa asumisoikeusasumisen tunnettuutta yhtenä asumisen vaihtoehtona. Onnistumisen ydin on ollut SEKin luovassa suunnittelussa ja toteutuksessa sekä Radiomedian osaamisessa tavoittaa kohderyhmämme kattavasti ja oikealla tavalla. Yhteistyö on taannut, että olemme saaneet välitettyä viestiämme tehokkaasti. Odotimme hyviä tuloksia, mutta tulokset ovat ylittäneet odotuksemme jokaisen kampanjalähdön jälkeen. Asuntosäätiön kodeissa onnella on osoite, ja tuloksellisen markkinointimme osoite on ehdottomasti radio.”

Viestintä- ja markkinointijohtaja Johanna Otranen, Asuntosäätiö

Koska tärkeät asiat on sanottava ääneen, ota yhteyttä RadioMedian myyntipalveluun:

RadioMedian myyntipalvelu

Juhana Häkkinen

Sales Director juhana.hakkinen@radiomedia.fi 050 340 8960

Matti Miettinen

Vastuuviestintä ja yhteiskunnallinen mainonta matti.miettinen@radiomedia.fi 044 023 0979

Caset ja referenssit

Voisiko radio olla oikea media viestillesi? Me RadioMedialla olemme auttaneet monia yhteiskunnallisia toimijoita ja yrityksiä tärkeiden viestien läpiviemisessä. Kurkista referenssit ja case-tarinat ja poimi inspiraatiota oman ideasi tueksi.