SBS Discovery Radio omistaa muun muassa suomalaiset radiokanavat The Voicen, Iskelmän ja Radio Cityn sekä liudan muita pohjoismaisia radiobrändejä. Yrityskaupan toteutuminen edellyttää viranomaisten hyväksyntää.
Yrityskaupan kohteena vahvoja brändejä
SBS Discovery Radio tavoittaa viikoittain yli 10 miljoonaa kuuntelijaa 20 brändin kautta. Yhtiö on johtava kaupallinen radiotoimija Ruotsissa ja Tanskassa, ja sillä on myös vahva markkina-asema Suomessa ja Norjassa. SBS Discovery Radion radiokanaviin lukeutuu osa pohjoismaiden johtavista brändeistä: Suomessa The Voice, Iskelmä ja Radio City, Ruotsissa Mix Megapol, Norjassa Radio Norge ja Tanskassa Nova.
Suomessa yhtiö tavoittaa viikoittain 1,6 miljoonaa kuuntelijaa radiokanaviensa kautta. Sillä on myös markkinajohtajan asema verkossa.
”SBS Discovery Radiolla on vahvoja brändejä, joita yhdistävät lahjakkaat juontajat ja osaava johto. Yhtiöllä on hyvät mahdollisuudet kasvuun maissa, jotka rakastavat radiota. Yleisesti ottaen radiolla on lupaavat tulevaisuudennäkymät, ja odotammekin SBS:ltä nopeaa kasvua ja digitaalista kehitystä yhteistyössä Bauerin laajentuvan ja palkintoja keränneen Iso-Britannian radiotoiminnan kanssa”, kommentoi yrityskauppaa johtava Bauer Media UK:n toimitusjohtaja Paul Keenan.
”SBS Discoveryn radiotoiminta on ollut menestyksekästä koko sen ajan, kun se on ollut osana Discoveryä vuodesta 2013. Nyt on Bauer Median vuoro johdattaa SBS eteenpäin kehityksessä ja kasvun tiellä”, toteaa Discovery Networks Northern Europen toimitusjohtaja Dee Forbes.
Bauer Media Pohjoismaihin yrityskaupan myötä
Ainoana Pohjoismaiden laajuisena radiotoimijana SBS Radio on kattava markkinointialusta, joka tarjoaa laajan, aktiivisesti osallistuvan ja demografisesti kattavan yleisöpohjan. Ruotsissa yhtiö laajensi johtavaa Mix Megapol -brändiään yhdistämällä voimansa täysin markkinoilla ennennäkemättömällä tavalla NRJ:n kanssa. SBS Discovery Radio tavoittaa Ruotsissa viikoittain 4,7 miljoonaa kuuntelijaa. Tanskassa puolestaan SBS:n Radio Nova on johtava kaupallinen radio, joka tavoittaa viikoittain 2,1 miljoonaa ihmistä. Norjassa Radio Norge tavoittaa viikoittain 1,9 miljoonaa ihmistä, ja sillä on myös hyvät mahdollisuudet kasvuun. Lisäksi Norjan odotetaan olevan maailman ensimmäinen alue, jolla siirrytään digitaalisiin radiolähetyksiin (DAB, digital audio broadcasting).
”SBS Radio on markkinajohtaja Ruotsissa ja Tanskassa ja toisella sijalla Norjassa. SBS Groupin hankkiminen on tärkeä virstanpylväs globalisaatiostrategiamme toteuttamisessa”, sanoo kustantaja Yvonne Bauer.
”Radio muodostaa yhdessä printin ja onlinen kanssa tärkeän toimialan Bauer Media Groupille, ja olemmekin jo yksi Euroopan johtavista toimijoista radiosektorilla. SBS:n kaltaisten vahvojen brändien avulla olemme kyenneet rakentamaan erinomaisen pohjan kasvulle – nyt myös Pohjoismaissa.”
Bauer Media on Euroopan johtavia kaupallisia radiotoimijoita. Isossa-Britanniassa Bauer omistaa yli 60 radiokanavaa, mukaan lukien maanlaajuiset brändit Kissin, Magicin ja Absolute Radion sekä paikallisten brändien Bauer City Networkin. Bauer on myös maan markkinajohtaja digitaalisessa kuuntelussa. Lisäksi sillä on 50 radiokanavaa Puolassa, mukaan lukien brändit RMF FM, Radio MAXX ja RMF Classic. Bauer Media omistaa myös Rádio Expressin Slovakiassa ja 25 prosentin osuuden Saksan Radio Hamburgista.