Sanoman podcast- ja radiosovellus Supla on laajentunut ja tarjoaa podcastien ja radion rinnalla täysverisen äänikirjojen suoratoistopalvelun. Kaiken ääniviihteen kokoavalle äpille on tilausta, sillä tutkimuksen mukaan suomalaiset käyttävät vain jopa 20 prosenttia puhelimensa sovelluksista. Supla+ on Sanomalle uutta digitaalista kuluttajaliiketoimintaa.
Sanoman podcast- ja radiosovellus Supla on laajentunut. Se sisältää nyt myös maksullisen Supla+ -lisäpalvelun, joka sisältää käytännössä kaikki suomenkieliset äänikirjat. Täysiverinen äänikirjojen suoratoistopalvelu samassa sovelluksessa muun ääniviihteen kanssa on vastaus jatkuvasti kasvavaan audion kulutukseen sekä näppärä ratkaisu siihen haasteeseen, että suomalaisten puhelimet alkavat täyttyä sovelluksista, joita ei koskaan käytetä. Sanoman tekemän tutkimuksen mukaan kuluttajilla on puhelimissaan kymmeniä, jopa satoja sovelluksia, mutta niistä käytetään säännöllisesti vain 20–30 prosenttia.
”Tavoitteemme on vähentää sovellusähkyä liittämällä yhteen äänikirjat, podcastit ja radiot. Näitä erilaisia audiosisältöjä halutaan luontaisesti kuluttaa erilaisissa tilanteissa ja eri tunnelmissa. Jatkossa Supla vastaa entistä useampaan kuuntelutarpeeseen, ja haluaa auttaa suomalaisia löytämään kiinnostavaa asiaa tai viihdettä moniin eri hetkiin”, kertoo Nelonen Median Total Audio -yksikön sisältöjohtaja Johannes Saukko.
”Äänikirjamarkkina on ollut Suomessa viime vuodet hurjassa kasvussa, ja uskomme, että Suplan kautta äänikirjat tavoittavat taas ihan uutta kohderyhmää. Kirjoista voi tulla entistä enemmän kahvipöytäkeskustelujen aiheita”, uskoo Supla+-palvelun kehityspäällikkö Juha Hätönen.
Äänikirjamarkkinalla on vahvoja pelureita, mutta on selvää, että Supla+:n tavoitteet ovat korkealla. Supla uskoo oman paikkansa äänikirjamarkkinalta löytyvän monipuolisuuden ja monikäyttöisyyden ansiosta. Suplan maksullinen lisäpalvelu laajentaa Sanoman maksullisten, digitaalisten kuluttajatuotteiden tarjoomaa. Palvelun avulla haetaan uutta liiketoimintaa ja kasvua nopeasti kasvavalta äänikirjamarkkinalta. Tavoitteena on myös kasvattaa äänikirjojen kokonaiskulutusta Suomessa.
”On innostavaa päästä lanseeraamaan jotain ihan uutta tällaisena aikana! Meillä on vahvana audio- ja markkinointiosaajana erinomaiset mahdollisuudet kasvaa äänikirjaliiketoiminnassa ja kasvattaa samalla koko kuuntelemisen markkinaa. Audiolla on kokonaisuutena iso rooli viihteen kulutuksessa, ja suomalaiset ovat kokemuksemme mukaan valmiita maksamaan hyvästä sisällöstä”, kommentoi Nelonen Median liiketoimintajohtaja Kari Laakso.
Lähde: Nelonen Media